Intrum Nederland verwijdert op 2 contracten een A2 codering met een einddatum van 2023!

intrum logo bw.svg min
Uitspraak (PDF)

Waar ging deze zaak over?

Cliënt heeft op jonge leeftijd haar moeder verloren. Toen zij 18 jaar werd, kwam het vreselijke nieuws dat haar moeder ongeneeslijk ziek was. Kort daarna overleed haar moeder. De impact was groot. Cliënt en haar vader zijn toen in een zeer moeilijke emotionele periode terechtgekomen. Na het overlijden van haar moeder, besloot cliënt uit huis te gaan. De herinneringen waren te pijnlijk en ondanks het niet hebben van een goed stabiel inkomen is ze op haarzelf gaan wonen. In die periode heeft ze bij ‘Otto’ en ‘Wehkamp’ spullen op afbetaling gekocht. Er werd niet gevraagd naar werk en inkomen. Helemaal niets.

Niet dat cliënt hiermee haar verantwoordelijkheid van tafel wil vegen, maar wanneer je jong bent en op dat moment makkelijk op afbetaling spullen kan kopen, is de verleiding groot. Zo ook bij onze cliënt. Al snel bleek dat het inkomen (bijbaantjes en studiefinanciering) niet voldoende was om alle rekeningen te kunnen blijven betalen. Cliënt heeft in de jaren 2015-2016-2017 niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, waarna de schuld is overgedragen aan Intrum. Daarna viel het ook stil bij Intrum. In 2017 is er weleens contact geweest met Intrum, maar omdat cliënt geen vast inkomen had, was het niet mogelijk om een vast bedrag per maand af te spreken. Hierdoor viel de regeling aan de zijde van Intrum als cliënt helemaal stil.

In 2019 heeft cliënt haar studie afgerond en is in 2020 gaan starten met een voltijdbaan. Cliënt heeft direct ‘Wehkamp’ en ‘Otto’ willen benaderen om de schuld af te lossen. Echter werd ze doorverwezen naar Intrum. Cliënt kreeg te horen dat de schuld van €1400,- nu ineens €3.200,- was geworden. Zonder vragen te stellen, heeft ze dit bedrag betaald. In 2023 wilde ze met haar partner een huis gaan kopen en toen werd ze opnieuw geconfronteerd met een openstaande lening in het BKR. Intrum had een fout gemaakt, de andere lening van ‘Otto’ zat niet in het bedrag verwerkt welke ze in 2020 had voldaan. Opnieuw betaald cliënt direct een bedrag aan Intrum in de hoop nu verder te kunnen met haar leven. Helaas wilde Intrum niet meewerken. De A2 codering op beiden contracten bleven staan. Cliënt heeft een eigen verwijderverzoek ingediend, daar is afwijzend op gereageerd bij Intrum.

Op woensdag 21 juni 2023 belde cliënt met Codering Verwijderspecialist. Er was een probleem. Haar ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst zou verlopen op 4 juli 2023. Ze was ten einde raad. Haar partner werkte nota bene zelf ook bij de Rabobank. Ze wist niet hoe ze dit aan haar partner moest vertellen. Vanwege de korte periode die er nog was besloot de jurist op zaterdag 24 juni het verweerschrift op te stellen. Cliënt heeft tussen 21 juni en 25 juni alle stukken aangeleverd, zodat op maandag 26 juni 2023 het juridische standpuntenverzoek verzonden kon worden naar Intrum.

Intrum reageerde in eerste instantie zeer afwijzend. Ze hadden maar liefst 21 werkdagen nodig om het dossier te beoordelen. Een termijn die cliënt niet kon afwachten. Om die reden heeft Codering Verwijderspecialist haar proces advocaat mr. Koen Zomer ingeschakeld. Op 28 juni is er een kortgeding dagvaarding verzonden naar Intrum. Intrum besloot op 30 juni 2023 de BKR-registraties te verwijderen. Hierdoor is de zitting van 12 juli komen te vervallen.

image59
Vragen of interesse?
We helpen u graag verder!

Vraag een gratis adviesgesprek aan of bel ons direct.

085 - 013 10 85
Vraag een gratis adviesgesprek aan
  • Ochtend (09.00-11.45 uur)
  • Middag (12.00-15.00 uur)
  • Namiddag (15.00-17.30 uur)
  • Hypotheek
  • Lening
  • Ondernemer
  • Overig