In 2018 is de AVG wet (Algemene verordening gegevensverwerking) ingevoerd. Dit is Europese wetgeving en deze wet zegt dat consumenten altijd gratis inzage moeten hebben om hun verwerkte persoonsgegevens in te kunnen zien bij organisaties of bedrijven. Het BKR is een stichting en dus geen uitzondering binnen deze wet. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft onderzoek gedaan naar de werkwijze van het BKR wanneer een persoon zijn of haar gegevens wilde opvragen. Volgens de AP wierp het BKR allemaal drempels op door geld te vragen voor informatie of gratis informatie over de verwerkte persoonsgegevens enkel via de post te laten lopen. Iets wat omslachtig en tijdrovend was. Hierdoor koos de consument of ondernemer al snel toch maar voor de betaalde versie. Mensen moet vaak snel handelen om te weten wat er op hun naam staat als ze een lening willen afsluiten of een huis willen kopen.
Deze forse boete is niet alleen gegeven omdat BKR de gegevens niet digitaal maakte, maar ook om het feit dat consumenten slechts één keer per jaar gratis inzage konden krijgen. Ook dit was in strijd met de regels. Om deze reden heeft stichting BKR een geldboete van €830.000 euro gehad. Stichting BKR heeft na het opleggen van deze boete direct consumenten ook digitaal gratis toegang verleend. Vanaf 29 april 2019 kunnen mensen hun overzicht kosteloos digitaal opvragen.
Meer weten? Lees hier verder.